Waar blijven de veilige fietsroutes? Oevelse dreef verdient beter.

© Fotografie Heidi Rombouts

 

Neen, in Westerlo is publieke ruimte niet eerlijk verdeeld. Wandelaars en fietsers delen een smal fietspad, terwijl het lokale verkeer een brede baan krijgt. De Oevelse dreef verdient beter!


Aan één kant van de Oevelse dreef delen fietsers en voetgangers een strook die 1,8 meter breed is. Als fietser moet je vaak uitwijken voor wandelaars en hun honden, kinderen met driewielers, ouders met een kinderwagen of mensen in een rolstoel.
Hoewel de Oevelse dreef enkel bedoeld is voor plaatselijk verkeer, gebruiken er toch heel wat mensen deze mooie laan als sluipweg. Waarom de Oevelse dreef nog steeds geen fietsstraat is? We vragen het ons ook af.

In een fietsstraat kunnen fietsers de hele breedte van de weg gebruiken, terwijl auto's er niet sneller mogen rijden dan 30 km per uur. Bestuurders mogen ook geen fietsers inhalen. Een fietsstraat is eigenlijk een weg voor de zwakke gebruikers, waar auto’s gedoogd worden.
Het huidige fietspadwordt zo een wandelpad.

Het fietsbeleid in Westerlo is zo goed als onbestaande. In de toekomst is een heraanleg van fietspaden mogelijk, maar enkel bij rioleringswerken. De gemeente brengt trage wegen in kaart, maar verder gebeurt er niets.
Fietspaden aanleggen moet niet duur zijn. We hebben in Westerlo immers een uitgebreid netwerk van landbouwwegen. Met duidelijke signalisatie, (verdwijn)paaltje of tractorsluis maken we van deze wegen veilige fietsroutes.

Een mooi voorbeeld van de huidige ongemakkelijke situatie kan u bekijken in het filmpje op onze FB pagina : https://www.facebook.com/groenwesterlo/videos/1740931752584026/

Tags: